مرحوم صاحب وسائل(رحمةالله)، مردي كه به همه مخصوصاً مراجع
تقليد حق بزرگي دارد در كتاب وسائل شش روايت در اين باره نقل ميكند كه در آنها
ثواب عجيب و مهمي براي كسي كه يك پسري را زن داده يا دختري را شوهر بدهد بيان شده
است. روايات به اندازهاي عالي است كه انسان ميبيند فضيلتي بالاتر از آن فضيلت
نيست.
از موسيبن
جعفر(عليهالسلام) نقل شده است كه در روز قيامت سه دسته زير سايه عرش خدا هستند و
يك دسته از آنها كساني هستند كه پسري را زن دهند. در اين روايت ميفرمايد: در روز
قيامت خدا نظر لطف دارد به آن كسي كه شفاعت كند تا دختري به شوهر برسد يا پسري به
زن برسد.1]
نظير اين روايات كه در آن باب هست در ابواب ديگر هم هست.
صاحب وسائل بيش از بيست روايت نقل ميكند كه يكي از آنها اين است:
امام صادق(عليهالسلام)ميفرمايد يك كسي آمد پيش پدرم.
ايشان فرمودند كه فلاني! زن داري؟ گفت نه يابن رسول الله. پدرم فرمود: (اين جا
مرادم هست دخترها! پسرها! آنهائي كه ميتوانند شوهر كنند و نميكنند! آنهائي كه ميتوانند
زن بگيرند و نميگيرند! ببينيد امام باقر(عليهالسلام) چه فرموده) فلاني! اگر خدا
دنيا و آنچه در دنياست به من بدهد و بگويد يك شب بي زن باش قبول نميكنم. معنايش
اين نيست كه مثلاً يك ميليون، يك ميليارد پولهاي در ايران يا دلارهاي در آمريكا،
نه، الدنيا و ما فيها اگر دنيا و آنچه در دنياست به من بدهند و بگويند يك شب بدون
زن بخواب نميخوابم. به خانم همين خطاب است. به آقا هم همين خطاب است. يعني امام
باقر(عليهالسلام) ميفرمايد: خانم! اگر خدا آنچه در دنياست به تو بدهد اما يك شب
بيشوهر باشي ارزش ندارد. آقا! اگر خدا دنيا و آنچه در دنياست به تو بدهد اما يك
شب بدون زن باشي ارزش ندارد. بعد امام باقر(عليهالسلام) يك جملهي رساتر از اين فرمودند:
«الركعتان
يصليها رجل متزوج افضل من رجل اعزب يقوم ليلة و يصوم نهاره»2]
فرمودند: فلاني به تو بگويم آن كسي كه زن دارد، آن كسي كه
شوهر دارد اگر دو ركعت نماز بخواند اين دو ركعت نماز فضيلتش بيشتر از عبادت كسي
است كه يقوم ليلة و يصوم نهاره.
كسي كه شبانه روز عبادت كند روز روزه بگيرد، از اول شب تا به صبح روي پا بايستد و
عبادت كند چقدر فضيلت دارد؟ امام باقر(عليهالسلام) ميفرمايد: كسي كه زن دارد،
شوهر دارد دو ركعت نماز بخواند اين قدر فضيلت دارد امام باقر(عليهالسلام) ميفرمايد
فضيلت آن دو ركعت نمازش بيشتر از يك پبانه روز عبادت كردن است.
روايتي از زبان پيغمبر و ائمهطاهرين(عليهمالسلام) نقل
شده و از نظر ما طلبهها مستفيضه است و آن روايت اين است كه:
«ما
بني بناء في الاسلام احب الي الله عزوجل من التزويج»3]
هيچ خانهاي، هيچ بنائي آبادتر، با فضيلتتر از
آن خانهاي نيست كه با ازدواج آباد شود. اين روايت يك چيز خاصي به ما ميگويد. ميفرمايد:
آقا! اگر يك پسر و دختر را به هم برساني و يك خانه را آباد كني يعني صاحب خانه كني
يا يك مسجد بسازي كدام فضيلتش بيشتر است؟ اين روايت ميگويد: آن خانهاي كه به
وسيله تزويج آبادش كني. يعني دختري را شوهر دهي، پسري را زن دهي، يا يك مدرسه
بسازي كدام بهتر است؟ پيغمبر اكرم(صلياللهعليهوآله) ميفرمايد: آن زن دادن، آن
شوهر دادن، آن خانه را آباد كردن. «ما بني
بناء في الاسلام احب اليالله عزوجل من التزويج»
نظير اين روايت زياد داريم كه كمترين ثواب در آنها اين است
كه آن زني كه شوهر داشته باشد آن مردي كه زن داشته باشد، نماز صبح كه ميخواند
ثواب صد و چهل ركعت نماز در نامه عملش نوشته ميشود يعني عبادتش هفتاد برابر است.
اين فضيلت كم ازدواج است.
به عكس جواني كه بتواند زن بگيرد اما نگيرد، آن زني، آن
دختر خانمي كه بتواند شوهر كند اما نكند، ائمهطاهرين(عليهمالسلام) فرمودند كه
پيامبراكرم(صلياللهعليهوآله) فرموده است:
«رذال موتاكم العذاب»4]
يعني اگر كسي بميرد و بي زن بميرد، اگر كسي بميرد و بي شوهر
بميرد، پستترين مردهها اين مرده است.
چون روايات يك مقدار يأسآور است ديگر بيش از اين روايت
نخوانم. اگر اقايان طلاب بيش از اين بخواهند ميتوانند به اول جلد چهاردهم وسائل
الشيعه مراجعه كنند.
از اين مطالب يك نكته درك ميكنيم زيرا شما عزيزان ميدانيد
كه اسلام اغراق نيست گفته ائمهطاهرين(عليهمالسلام) اغراق نيست. ما شيعيان يك
امتيازي كه از اهل سنت داريم اين است كه ميگوييم تمام احكام الهي تابع مصالح و
مفاسد نفس الامري است. يعني اگر امام صادق(عليهالسلام) امري كرده باشد يك مصلحت
تامه ملزمه دارد، اگر امام باقر(عليهالسلام) نهي كرده باشد يك مفسده تامه ملزمه
دارد. اين يكي از عقايد مسلم شيعه است.
پي نوشت ها:
[1]. وسائل الشيعه جلد14 صفحه27.
[2]. وسائل الشيعه جلد 14 صفحه 7.
[3]. وسائل الشيعه جلد 14 صفحه 2.
[4]. وسائل الشيعه جلد 14 صفحه 7. ترجمه: پستترين مردههاي
شما عزبها هستند.